Updates in de laadpalen wereld

Updates in de laadpalen wereld

Steeds meer wordt er overgestapt van op brandstof rijdende auto’s naar elektrische auto’s, omdat laatstgenoemde duurzamer rijden dan auto’s op diesel en benzine. Voor een elektrische auto heb je alleen stroom nodig, waardoor er wel aan een uitgebreide infrastructuur van laadpalen gewerkt moet worden. Dit blog zal daarom aandacht besteden aan de nieuwste nieuwtjes uit de wereld van de laadpalen.

Tesla’s laadpalen geschikt voor ieder merk auto

In juli 2021 kondigde Tesla’s voorzitter Elon Musk aan dat Tesla zijn netwerk van oplaadpalen ook open zal gaan stellen voor elektrische auto’s van andere merken dan Tesla. Tesla’s infrastructuur van laadpalen bestaat uit maar liefst 25.000 oplaadpunten. Tot heden kunnen alleen Tesla’s eigen elektrische auto’s gebruikmaken van de laadpunten, maar dat gaat dus in een kort tijdsbestek veranderen. De eerste laadplekken voor elk merk auto zullen al eind dit jaar geplaatst worden naar verwachting. Om welke landen het gaat, heeft Musk nog niet kenbaar gemaakt. Op de lange termijn wil de voorman van Tesla in ieder geval wereldwijd de laadpalen beschikbaar stellen.

Veel onduidelijkheid nog

Het is eveneens nog niet bekend gemaakt welk tarief gebruikers moeten betalen, wanneer ze aan de Tesla Supercharger gaan opladen. Tevens is niet bekend gemaakt welke elektrische auto’s zich op de palen kunnen aansluiten. Deze auto’s hebben namelijk andere oplaadsystemen dan de Tesla auto’s en kunnen nu ook niet gekoppeld worden met de laadpunten van Tesla. Hoe Musk kortom dit probleem wil aanpakken, is nog niet aan het licht gebracht.

Een tekort aan laadpalen in Nederland?

Er wordt steeds vaker aangegeven dat er meer laadpalen moeten komen, als de overheid daadwerkelijk wil realiseren dat men overstapt van auto’s op brandstof naar auto’s op elektriciteit. Nieuw onderzoek van de Europese automobielorganisatie, de Association des Constructeurs Européens d’Automobiles, laat zien dat dit niet het grootste probleem voor Nederland is. De organisatie luidt eerder de noodklok over de ongelijke verdeling van laadpalen door heel Europa heen. Zeventig procent van alle laadpalen staat namelijk in slechts drie landen: Nederland, Frankrijk en Duitsland, terwijl deze landen samen slechts 23 procent van het oppervlakte in Europa vormen.

Nederland is koploper

Dat Nederland zich geen zorgen over laadpalen hoeft te maken, blijkt uit het feit dat wij van heel Europa zelfs koploper zijn. We staan zelfs boven Frankrijk en Duitsland. In ons land bevinden zich anno juli 2021 66.665 laadpalen, terwijl Frankrijk en Duitsland rond de 45.000 laadpunten hebben. Dat is al helemaal een prestatie gezien het feit dat Nederland maar een klein landje is in vergelijking met bijvoorbeeld grote landen als Spanje en Roemenië. Nederland hoeft nu niet achteruit te leunen en niks te doen, want de verhoudingen binnen ons land zijn ook niet in balans. Momenteel is er een laadpaal voor iedere drie elektrische voertuigen. Het aantal elektrische voertuigen groeit momenteel harder dan de installatie van laadpalen, terwijl nu ook bestel- en vrachtverkeer steeds meer elektrisch gaat rijden. Dus zelfs in Nederland zullen er in de toekomst laadpalen bij moeten komen.

Europa moet snel vaart maken

Het gebrek aan veel en geschikte laadpalen is een groeiend probleem, aangezien de autowereld snel elektrificeert. Het succes van de elektrische auto’s hangt samen met een uitgebreide en betrouwbare laadinfrastructuur. De overheden in Europa moeten dus langzaam vaart zetten achter het bereiken van een groenere mobiliteit. Er staat immers nog veel op de planning. In 2030 moet de CO²-uitstoot van auto’s met maar liefst vijftig procent gedaald zijn. Hiervoor zijn maar liefst zes miljoen laadpalen nodig, terwijl er in Europa slechts 225.000 laadpalen staan.

Vooral Zuidoost Europa blijft achter

De ACEA merkt dat vooral Zuidoost Europa op de ontwikkeling van een groene infrastructuur achterblijft. Cyprus bijvoorbeeld heeft slechts 70 laadpalen en Malta 96. Ook landen als Griekenland, Bulgarije en Litouwen staan op de lijst met minste laadpalen van Europa. Hoe de situatie in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen is, weet het ACEA niet. Deze landen zijn uitgesloten van het onderzoek, want ze zijn geen lid van de Europese Unie. ACEA is niet de enige die met deze verontrustende resultaten kwam. Ook LeasePlan trok al eerder aan de bel.

Write a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Updates in de laadpalen wereld

Steeds meer wordt er overgestapt van op brandstof rijdende auto’s naar elektrische auto’s, omdat laatstgenoemde duurzamer …

Met het oog op de toekomst: nieuws over laadpalen en elektrische auto’s

Het rijden met elektrische auto’s wordt steeds meer gestimuleerd en we zien mede hierdoor ook steeds meer elektrische voertuigen …

De ontwikkelingen van laadpalen

Je hebt hem misschien al aan huis of je hebt er een bij jou in de buurt: de laadpaal voor je elektrische auto. In een tijd …